Serotonin Nedir? Serotonin Ne İşe Yarar?

Vücudun çeşitli yerlerinde üretildiği gibi beyinde de salgılanan serotonin hormonu hem bedensel hem de ruhsal olarak oldukça etkilidir. Avrasya Hastanesi Gaziosmanpaşa Diyetisyen-Psikolog Öznur Cılız, “Serotonin nedir, Serotonin ne işe yarar?” soruları hakkında bilgilendiriyor…

 

  • Serotonin, ruh halinizden barsak hareketlerinize kadar her şeyi etkileyen önemli bir nörotransmitterdir.
  • Serotonin adı verilen nörotransmitter maddesini vücudunuza doğrudan gıdalardan alamazsınız.
  • Triptofan adı verilen aminoasiti içeren gıdalar tüketildiğinde bu madde beyinde serotonin yapımında kullanılır. Ancak triptofanın biyoyararlılığı serotonin açısından düşüktür.
  • Genel olarak, kanınızdaki serotonin seviyeleri için normal aralık mililitre başına 101-283 nanogramdır (ng / mL).
  • Bu biyo yararlılığı arttırabilmek için yapılan araştırmalara göre 25-30 gram karbonhidrat içeren gıdalar ile birlikte triptofan açısından zengin yiyecekler tüketildiğinde biyo yararlılığının arttığı gösterilmiştir.
  • Egzersiz triptofan emiliminde bir diğer önemli faktördür. Örneğin: yüzme, bisiklet, tempolu yürüyüş gibi egzersizler yapabilirsiniz.
  • Haftada 2 kez 20 dakikalık masaj yaptırmak serotonin seviyesini yükseltebilir.
  • Serotonin sentezi özellikle mevsimsel olarak değişmektedir. Yaz ve bahar aylarında daha fazla, kış aylarında ise daha az sentezlenmektedir.
  • Serotonin
    • Uykuyu düzenlemeye yardımcı olur
    • İştahı düzenlemeye yardımcıdır.
    • Öğrenme ve hafızayı güçlü tutar.
    • Olumlu duyguların ve sosyal davranışların düzenlenmesine yardımcı olur.
  • Düşük serotonininiz varsa
    • Endişeli veya kendinizi depresif hissedebilirsiniz
    • Sinirli veya agresif hissetmek
    • Uyku sorunları yaşamak veya yorgun hissetmek
    • Dürtüsel hissetmek
    • İştah azalması
    • Mide bulantısı ve sindirim sorunları
    • Karbonhidrattan zengin gıdalara yönelmek
  • 2007 yılında yapılan bir çalışmada, depresyonu olan kişilerin genellikle düşük serotonin seviyeleri olduğu bulunmuştur. Serotonin eksikliği de kaygı ve uykusuzluk ile ilişkilendirilmiştir.
  • Serotonin takviyelerini ve serotonin içeren diğer ilaçları kullanmadan önce mutlaka doktorunuza danışın.
  • Serotoin üretimini arttıran gıdalar
  • Yumurta
  • Peynir
  • Ananas
  • Tofu (Soya Peyniri)
  • Somon
  • Fındık ve Yağlı Tohumlar
  • Hindi Eti
  • Probiyotik İçeren Gıdalar
  • Koyu Yeşil Yapraklı Sebzeler (Ispanak)